6 mar 2017

Zakazane życzenie - Jessica Khoury

Opowiedziana na nowo baśń tysiąca i jednej nocy.


Ona jest potężnym dżinnem. On złodziejem z ulicy. Połączyła ich pradawna magia. Kiedy Aladyn odnajduje magiczną lampę, Zahra zostaje przywrócona światu, którego nie widziała od pięciuset lat. Ludzie i dżinny pozostają w stanie wojny, więc aby przetrwać, musi ukrywać swą tożsamość. Przybierając różne kształty, będzie trwać przy swoim nowym panu aż do czasu, kiedy ten wypowie swoje trzy życzenia. Wszystko się komplikuje, gdy Nardukha, potężny król dżinnów, oferuje Zahrze szansę całkowitego uwolnienia od magii lampy. Uratowanie siebie oznacza jednak zdradzenie Aladyna – człowieka, w którym Zahra… zakochała się wbrew sobie.

Teraz musi podjąć dramatyczną decyzję: wybrać między wolnością a uczuciem – zakazanym, lecz silniejszym niż wszystko, co znała do tej pory. Skrywane przez stulecia tajemnice, baśniowy świat skrzący magią, niebezpieczeństwo i miłość wbrew wszelkim zasadom.


Historia Alladyna opowiedziana na nowo. Tak można w wielkim skrócie opisać Zakazane Życzenie. Uwielbiam baśnie oraz ich nowe wersje. Z wielką chęcią sięgam po kolejną odsłonę baśni Tysiąca i jednej nocy, by znów poczuć tą magię, która w tych opowieściach ma swoje stałe miejsce.

Początkowo lektura mnie nie wciągnęła. Niestety. Byłam tym faktem bardzo zawiedziona, ale postanowiłam doczytać do końca. I wtedy, niespodziewanie, stało się! Zostałam pochłonięta przez magiczna lampę i jej magię. Co się zmieniło?

Po kilku pierwszych rozdziałach byłam nieco znużona, wydawało mi się, ze akcja jest rozwlekła, a fabuła przewidywalna. Jednak przyznaję, autorka od samego początku pisze świetnie. Opisy są barwne, działające na wyobraźnię czytelnika, podsuwające coraz to nowe obrazy przepełnione orientalnym klimatem. Nie wiem dlaczego od razu nie zostałam pochłonięta lekturą tak, jak stało się to po – mniej więcej – stu stronach. Nagle jak grom z jasnego nieba coś zaskoczyło. Nie potrafię stwierdzić co to takiego, ale tak się wczułam w opowieść, ze już do ostatnich stron nie potrafiłam się oderwać.

Może miałam po prostu gorszy dzień, niemniej po zakończeniu lektury mogę powiedzieć, ze autorka spisała się na medal i przedstawiła niezwykła, interesującą i pełną akcji powieść, która posiada niezwykły magiczny klimat rodem z starych baśni.

Jessica Khoury pisze swobodnym i prostym językiem, nie pozbawionym wielu barw i odcieni. Każda opisywana scena zostaje wyryta w wyobraźni czytelnika. To niezwykłe uczucie doświadczyć tej magii, która kryje się na stronach powieści. To historia o miłości, jej cenie oraz o poświęceniu. To historia o przyjaźni oraz wyborach jakich dokonujemy. To także opowieść, o tym że wszystko co robimy, każda podjęta decyzja, niesie ze sobą konsekwencje, na które musimy być gotowi. 


Dla mnie to kolejna udana wersja baśni Tysiąca i jednej nocy. Cieszę się, ze wielu autorów sięga po motywy baśniowe i stara się na nowo je przedstawić. Przecież tam kryje się wiele niezwykłych historii pełnych potencjału. Trzeba go tylko dobrze wykorzystać, i to właśnie czyni autorka. Polecam każdemu kto zna jakąś wersję historii Alladyna, by poznał i tę. Każda minuta spędzona przy tej książce będzie niezapomnianym przeżyciem. Zakazane życzenie to wartka akcja, ogrom cennych rad i ukrytych znaczeń i ciekawi bohaterowie pełni charyzmy. Oceniam na 5/6 i książka ląduje na półce z ulubionymi powieściami. 

Za książkę dziękuję wydawnictwu SQN

1 komentarz:

  1. Ostatnio coś mam chęć na motywy baśniowe, więc książka jak najbardziej dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz!